14 januari 2009

Chip je suf!

De Nederlandse Overheid is nummer een als het gaat om het uitvoeren van onnodige plannen. Ik noem een Betuwelijn, een Noord-Zuidlijn en binnenkort de geplande aanleg van een snelweg door Amelisweerd (landgoed naast Utrecht, onder de Uithof). Echter, de Nederlandse Spoorwegen zijn een goede tweede met de invoering van de OV-chipkaart.Logo OV-chipkaart

Het idee van een enkel pasje, geschikt voor alle mogelijke vormen van openbaar vervoer, is erg aantrekkelijk. Voor de onwetenden, met de OV-chipkaart, een pasje ter grootte van je pinpas, reis je door bij vertrek je kaart in de buurt van een uitleespunt te houden. Een computersysteem onthoudt vervolgens waar je hebt ingecheckt. Op je eindbestemming bliep je weer langs een detectiepoortje en een bedrag evenredig met de afgelegde kilometers wordt van je rekening afgeschreven. Ondanks mijn persoonlijke voorliefde voor de nostalgische papieren treinkaartjes en strippenkaarten, kan ik de voordelen van het enkele pasje wel begrijpen. Echter, de manier waarop dit nieuwe systeem ingevoerd dreigt te worden samen met de verzwegen nadelen zijn belachelijk, en dit veegt alle voordelen terug de prullenbak in.

Laten we dit systematisch aanpakken. Hier volgt een lijstje nadelen, naar eigen inzicht aan te vullen:

  1. Een OV-chipkaart kost je 7,50 euro, en je wordt impliciet verplicht die te kopen.
  2. Als je een abonnement hebt (VoordeelUren, OV-Studenten etc.), kun je geen anonieme pas krijgen. De NS kan dus al je bewegingen volgen en bewaren.
  3. Een retourtje wordt gelijk in prijs aan twee enkeltjes, want het zou te veel moeite kosten om bij te houden of je dezelfde dag weer terugreist (discrepantie met punt 2).
  4. Elke vervoersmaatschappij waar je een abonnement hebt, levert je een aparte OV-chipkaart. Als je er twee in je portemonnee hebt zitten, wordt het verschuldigde bedrag netjes twee keer afgeschreven. Als je al je abonnementen op een kaart wilt hebben, moet je de bureaucratie te woord staan.
  5. Je kunt niet meer halverwege je reis uitstappen, bijvoorbeeld op weg van Amsterdam naar Maastricht in Utrecht een vriend opzoeken, zonder opnieuw het starttarief te betalen.
  6. Je kunt niet zonder te betalen iemand naar de trein brengen en uitzwaaien. Geen romantische zoenen-vlak-voor-de-treindeuren-sluiten meer.
  7. Er zijn vele bizarre situaties zoals in Leiden, waar je als voetganger ongeveer tien minuten zult moeten omlopen als je gratis naar de andere kant van het spoor wilt komen.
  8. Een technische storing, en die zal plaatsvinden op enig moment, treft al het openbaar vervoer. Als je kijkt naar de chaos die ontstaat als er op Utrecht Centraal een paar kaartautomaten dienst weigeren, kan ik me de schaal van problemen bij een algehele computerstoring nauwelijks voorstellen.
  9. In de spits moet je een voor een door het detectiepoortje het station in, waardoor de drukte alleen maar toeneemt.
  10. Het logo is roze.

Kaartlezer RotterdamHet grootste probleem van de OV-chipkaart is echter dat een vriendelijk stel Nijmeegse studenten de chip alweer heeft gekraakt en vrijgegeven. Hierdoor kan iemand met een draagbare kaartlezer op afstand de inhoud van jouw chipkaart bekijken en kopieren op een ander kaartje. Als je dan als frequente reiziger bijvoorbeeld elke keer automatisch nieuw geld op je kaartje laat zetten als hij leeg is, kan iemand met zijn kopietje op jouw kosten reizen tot je merkt dat je bankrekening geplunderd wordt. De NS had ook een beter beveiligd systeem kunnen overnemen van de vervoermaatschappijen in Singapore of Londen, waar een dergelijk chipsysteem al een tijdje ingevoerd is, maar wij Nederlanders vinden natuurlijk liever zelf nog een keertje het wiel uit.

Ondanks dat deze problemen verre van opgelost zijn, stevent de NS met opgeheven hoofd af op algehele invoering. Het begon met een test op de lijn Rotterdam-Hoek van Holland. Overal stonden poortjes, en reizigers dienden hun chipkaart langs de detector te halen. Maar als student heb je een OV, dus er waren ook gleuven waar je je OV (of bibliotheekpasje of Bonuskaart) in kon steken om de poortjes te openen. Zwartrijden was nog nooit zo makkelijk. En in bijvoorbeeld Amstelveen staan al jaren prachtige poortjes, elke maand vakkundig gesloopt en vervangen. En vanaf 29 januari kun je in Rotterdam e.o. alleen nog met een OV-chipkaart reizen. Lullig als je zoals ik ruim anderhalf jaar geleden een pasfoto hebt ingeleverd maar nog geen kaart hebt ontvangen.

Ik kan het maar niet geloven dat de NS en de andere vervoersmaatschappijen hun macht misbruiken om iets in te voeren wat overduidelijk niet deugt. Waar is hun verantwoordelijkheid gebleven? Het doel van openbaar vervoer is mensen zo goed en zo snel mogelijk van A naar B brengen, op zo veel mogelijk plekken en tegen zo goed mogelijke prijs. Ik zie niet hoe het schenden van privacywetgeving, en afdwingen van betaling en verhogen van de irritatie in deze doelstelling past.

Een wijs man zei ooit: “If it ain’t broken, don’t fix it!” Moge de NS en alle overheidsorganen deze uitspraak als lijfspreuk adopteren.

Stem of voeg toe aan:  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.nl Voeg toe aan TagMos.nl Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Deze keer (woensdag 14 januari 2009) geheel verzorgd door .

Er zijn 96 reacties geplaatst.

  1. Gravatar

    Op 14 januari 2009 om 21:06 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

  2. Gravatar

    Op 14 januari 2009 om 21:14 zei Joen : Reageer op deze reactie

    Ook zo lollig, op die site zeggen ze: “Als de proef op de Flevolijn succesvol blijkt, zal er gestreefd worden naar landelijke invoering.”
    Mag ik zo vrij zijn mij af te vragen wat er gebeurt als de proef niet succesvol blijkt? Of kan ik er met grote zekerheid vanuit gaan dat er binnen de definities van de NS niet zoiets is als een niet-succesvolle proef…

  3. Gravatar

    Op 15 januari 2009 om 8:59 zei Oscar : Reageer op deze reactie

    “Trans Link Systems is opgericht door de vijf grootste OV-bedrijven om één elektronisch betaalsysteem in het Nederlandse openbaar vervoer te realiseren: de OV-chipkaart”

    Volgens mij is het niet de Nederlandse Spoorwegen specifiek waar de OV-chipkaart van is. Trans Link Systems die het systeem heeft ontwikkeld is een joint-venture van de OV-bedrijven zoals hierboven staat. Neemt niet weg dat het systeem niet deugt. Oh ja, roze is hip, maar tegen de tijd dat het systeem is ingevoerd is zwart het nieuwe roze.

  4. Gravatar

    Op 15 januari 2009 om 14:05 zei Joen : Reageer op deze reactie

    Ja ok, de NS staat niet echt alleen in deze zaak. Maar de invoering van de OV-chipkaart bij de spoorwegen is wel wat ingrijpender en nadeliger dan bij het stadsvervoer, vind ik. En ook de overheid krijgt een deel van de schuld, omdat de minister van Verkeer en Waterstaat nog altijd eindverantwoordelijke is voor dit soort ongein.

    Overigens:
    http://www.nu.nl/economie/1899516/nog-dit-jaar-ov-chipkaart-voor-driekwart-nederlanders.html
    Je krijgt dus ook nog eens twintig euro aan je broek als je vergeet uit te checken of de apparaten stuk zijn.

  5. Gravatar

    Op 15 januari 2009 om 22:11 zei Frank : Reageer op deze reactie

  6. Gravatar

    Op 16 januari 2009 om 16:49 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    @Frank: wat een zieke bedoeling. Mijn gevoelens over deze kwestie hebben het stadium van boosheid allang gepasseerd.

  7. Gravatar

    Op 16 januari 2009 om 17:25 zei Joen : Reageer op deze reactie

    De dorst naar een hogere graad van actie neemt razendsnel toe. Ik las het stuk van Mathijs over Hirsch Ballin nog eens, en de emmer is inmiddels zo ver overgelopen dat ik nog even naar de HEMA op en neer moet om een dweil te halen.
    Ik heb het idee dat bakstenen door de ruit van het kantoor van Trans Link Systems niet zo veel zin heeft. Maar ik denk dat we moeten zorgen dat meer mensen bewust worden van de absurditeit van dit systeem, dat is een goede basis van een volksopstand. We kunnen de NS (en de rest) toch niet zomaar zonder weerstand dit plan laten invoeren. Hoe?

  8. Gravatar

    Op 16 januari 2009 om 18:23 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    @Joen: ik deel je verontwaardiging helemaal. We hebben echter met twee problemen te maken. De eerste is de overheid met hun oneindige controledwang. Daar valt -desnoods kwaadschiks- iets aan te doen. Maar de tweede is een veel groter probleem. Dat is desinteresse van het volk. Je kan tegenwoordig als overheid of bedrijf alles maken, omdat het mensen niet interesseert. Als ze maar met de caravan op vakantie kunnen naar Frankrijk en op maandag gehakt kunnen eten. Als de benzine voor hun Volvo V70 maar betaalbaar blijft. De verontwaardiging over een reeks bizarre beslissingen die zijn gemaakt afgelopen jaren zou meer dan genoeg moeten zijn voor een volksopstand. Maar ik ben geweest naar een ‘volksopstand’ in 2008 (Den Haag) en daar komt niemand op af, afgezien van wat radicale clubjes en werklozen. Desinteresse.

  9. Gravatar

    Op 17 januari 2009 om 0:16 zei Hedwich : Reageer op deze reactie

    @Mathijs: je vergeet de prijs van hondenvoer

  10. Gravatar

    Op 18 januari 2009 om 15:08 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    http://www.nu.nl/algemeen/1901543/gehandicapten-zien-nog-problemen-met-chipkaart.html

    Prachtig, zo’n dwarse houding. “Het werkt voor geen meter, maar toch gaan we het lekker invoeren, puh”, “Ergens anders werkt het systeem prima, maar we gaan het wiel opnieuw uitvinden, wat mislukt” en “Ja, het oude systeem werkt perfect, maar niet zeiken, we doen iets nieuws wat gewoon niet werkt.”

  11. Gravatar

    Op 20 januari 2009 om 7:46 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    http://www.nu.nl/algemeen/1902304/onduidelijkheid-over-beveiligde-ov-chipkaartpoort.html

    Zullen we hiervan een soort verzamelplaats van nieuwsberichten, die (negatief) berichten over de OV-chipkaart, maken?

    Hoewel de 500 miljoen euro niet gebruikt is om de belofte, beschreven in het nieuwsbericht, waar te maken, vind ik het toch eigenlijk wel goed nieuws. Zo vervalt nadeel 6 en misschien ook wel nadeel 5 van de OV-chipkaart (maar ik heb er te weinig verstand van om dat zeker te weten).

  12. Gravatar

    Op 20 januari 2009 om 17:55 zei Joen : Reageer op deze reactie

    Ik kan het echt niet meer geloven zo langzamerhand. Er komen de laatste dagen allerlei kritische berichten naar voren, en de NS zwijgt in alle talen. Ze krijgen een half miljard die ze vervolgens niet gebruiken voor het beoogde doel, ze maken zelfstandig reizen voor blinden onmogelijk. Om nog maar te zwijgen over de grote som geld die de NS gaat ontvangen van alle mensen die nog niet helemaal gewend zijn aan de OV-chipkaart en, omdat er geen poortjes zijn, vergeten om uit te checken.
    Ik wou dat ik treinreizen kon boycotten…

  13. Gravatar

    Op 21 januari 2009 om 21:28 zei Joen : Reageer op deze reactie

    http://www.nu.nl/algemeen/1903488/blinden-willen-actie-tegen-ov-chipkaart.html

    De blinden hebben besloten actie te ondernemen als de RET niet iets aan de situatie doet. Goed dat er mensen zijn die hun ogen niet sluiten voor de wanpraktijken van de ov-chipkaart. Fijn, die ironie!

  14. Gravatar

    Op 22 januari 2009 om 21:22 zei Joen : Reageer op deze reactie

    http://www.nu.nl/economie/1904324/ret-neemt-extra-ov-chipmaatregelen-voor-blinden.html

    De RET doet gelukkig iets aan de problemen, nu de NS nog…

  15. Gravatar

    Op 22 januari 2009 om 21:25 zei Frank : Reageer op deze reactie

    @Joen: ach, eerst zien dan geloven (no pun intended). En als de RET en de NS nou de enige vervoerders van Nederland waren. Dat je van/over de rest niets hoort zegt eigenlijk al genoeg…

  16. Gravatar

    Op 23 januari 2009 om 11:26 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    @Frank: inderdaad, in de bussen van Arriva hangt in ieder geval al jaren zo’n OV-chipkaart-device, met het label dat ze nog niet werken. Maar Arriva moet sowieso kapot, ze hebben net de kaartjes in prijs verdrievoudigd.

  17. Gravatar

    Op 23 januari 2009 om 17:43 zei Frank : Reageer op deze reactie

    @Mathijs: de vete tussen jou en Arriva, die jij wilde laten rusten, is dus weer in volle hevigheid losgebarsten? Zondag een artikel? ;-)

  18. Gravatar

    Op 26 januari 2009 om 16:12 zei Stephanie : Reageer op deze reactie

    nou ben het helemaal met jullie eens, klot ov-chip.

    Mijn kaart was defect zij RET Rotterdam, ik kreeg netjes een envelop mee en die moest ik opsturen geadresserd aan het SOVC in utrecht. Ik heb het in dec. al opgestuurd omdat ik wist dat ov chip werd ingevoerd in rdam war ik studeer. Ik dacht vandaag laat ik die http://www.studentenrijbewijs eens bellen de zogenaamde ovchip studentenlijn. Wat een ballentent zeg! Die vrouw was niet echt klant vriendelijk. Ze kon niet zien dat mijn kaart defect was en ik moest maar naar de productie van ov chip gaan bellen of zij iets over mijn kaart wisten en of zij die hadden ontvangen. Ik gebeld naar TLS die wisten van niks en hebben nog nooit van het SOVC gehoord. Belachelijk gewoon!

    Ik heb die studeneten ovchiplijn 0900-66-55-444 wel 8 keer gebeld om er achter te komen waar mijn oude studentenovchip is anders kan ik geen nieuwe aanvragen…ook zo’n lekker systeem. Ik heb hem gewoon netjes opgestuurd zoals RET had gezegd in de envelop die ik op het station kreeg. Nu ben ik dus mijn oude pas kwijt en de oplossing van 0900-6655444 is maar met een tijdelijke chip te reizen. hahahah Tuurlijk, dat moet ik dan dus maar de komende 2 jaar doen ofzo…stelletje ***
    Ik wil gewoon mijn oude kaart terug!!!! en een nieuwe aanvragen meer niet!
    Vrijdag heb ik tentamen…mag ik ook lekker in de rij staan voor een chipkaart leuk1!! en dat terwijl ik hem de 1e week dec. als defect heb opgestuurd.
    Nederland heeft altijd van die stomme ideeen…ben het met jullie eens.

    groeten, stephanie

  19. Gravatar

    Op 28 januari 2009 om 8:43 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

  20. Gravatar

    Op 28 januari 2009 om 10:53 zei Joen : Reageer op deze reactie

    @Mathijs: Je zou bijna denken dat de NS door heeft gekregen dat ze de OV-chipkaart niet kunnen invoeren zoals ze dat nu van plan waren. Hun tomeloze optimisme heeft plaatsgemaakt voor iets meer realiteit. Positief nieuws zou ik zeggen.

  21. Gravatar

    Op 28 januari 2009 om 17:33 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    http://www.nu.nl/algemeen/1907357/kamer-wil-geen-klantvriendelijkheid-ov-chip-afdwingen.html

    Ze waren er vandaag maar druk mee in de kamer. Maar uiteraard niets gebeurd.

  22. Gravatar

    Op 28 januari 2009 om 17:40 zei Joen : Reageer op deze reactie

    @Mathijs: Ik wilde echt NET hetzelfde linkje plaatsen. De regeringspartijen houden vast aan het aloude thema: als je eenmaal iets besluit, mag je nooit meer zelfkritisch zijn. Vooral blijven volhouden dat het allemaal goed komt en er eigenlijk niks aan de hand is.

  23. Gravatar

    Op 29 januari 2009 om 8:44 zei Frank : Reageer op deze reactie

    Geen weg terug meer in Rotterdam http://www.nu.nl/algemeen/1907677/ov-chip-verplicht-in-metro-rotterdam.html

    Bovendien is de OV-chipkaart wéér gekraakt. Jongens, het is zo veilig ;-)

  24. Gravatar

    Op 29 januari 2009 om 14:04 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    http://www.nu.nl/algemeen/1907938/een-derde-studenten-rotterdam-zonder-chipkaart.html

    Het lijkt gewoon een hele grote, slechte grap. Ik denk dat dit echt het slechtst voorbereide, ingevoerde project van de staat ooit is.

  25. Gravatar

    Op 29 januari 2009 om 21:32 zei Hans : Reageer op deze reactie

    Best leu kzon chipkaart, om over telezen en (af) te kraken. Hoop wel dat het wat wordt, anders staan al die poortjes voor niks in de weg :( .

  26. Gravatar

    Op 29 januari 2009 om 22:00 zei Frank : Reageer op deze reactie

    Oogkleppen op en vooral roepen dat het een enorm succes is, dan kan het niet anders dan ook echt een succes worden als de media het eenmaal ook roept. De politiek zal wel altijd hetzelfde blijven.

    http://www.nuvideo.nl/algemeen/23083/lof-over-invoering-chipkaart-overstemt-kritiek.html

  27. Gravatar

    Op 3 februari 2009 om 23:58 zei Joen : Reageer op deze reactie

    http://www.nu.nl/economie/1911232/europees-parlement-twijfelt-aan-legitimiteit-ov-chipkaart.html

    Een klein hoeraatje voor de SP, die aan de bel trekt omdat de uitvoerders van de OV-chipkaart proberen bakken met geld te beheren die ze binnenhalen met een systeem lek als een vergiet.

  28. Gravatar

    Op 8 februari 2009 om 21:31 zei Frank : Reageer op deze reactie

    @Joen: mijn hoeraatje krijgen ze pas als ze eens daadwerkelijk iets doen, behalve altijd maar (hard) boe roepen. Tijd voor wat daden bij de woorden.

  29. Gravatar

    Op 19 februari 2009 om 21:30 zei Frank : Reageer op deze reactie

    Vandaag heb ik met de post mijn OV-chipkaart ontvangen. Ik wist niet wat ik zag. Vele jaren en nog meer ‘binnenkort krijg je écht je ov-chipkaart’-brieven van de IB-groep nadat ik voor het eerst (ergens 2005?) verzocht werd een pasfoto daarvoor in te leveren. Ik herkende de persoon op het pasje amper. Maar goed, het gaat er nu toch echt van komen. Dag privacy.

  30. Gravatar

    Op 19 februari 2009 om 22:55 zei Joen : Reageer op deze reactie

    @Frank: Ik las vandaag in de Metro een heel klein regeltje nieuws dat het ministerie van justitie een onderzoek had laten uitvoeren naar wat de Nederlander vindt van de schending van de privacy die de laatste tijd gaande is. Wat blijkt (natuurlijk), eigenlijk doet niemand er moeilijk over…

  31. Gravatar

    Op 20 februari 2009 om 8:48 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    @Frank: je bent toch nu nog niet verplicht ‘m te gebruiken? Of wel? Op plekken waar de OV-chipkaart nog niet verplicht is (overal behalve Rotterdam dus) lijkt het me sowieso niet verplicht om je OV-studentenchipkaart te gebruiken. En in Rotterdam ook nog niet lijkt me, of heb je in Rotterdam niet van die poortjes meer waar je je OV-studentenkaart/AH-bonuskaart in kan stoppen?

  32. Gravatar

    Op 20 februari 2009 om 9:29 zei Frank : Reageer op deze reactie

    @Mathijs: de Rotterdamse metro is helemaal om. Hoe werkt het trouwens met betalen? Moet ik ‘m opladen ofzo? Zoiets zou best uitgelegd mogen worden in een begeleidende brief.

  33. Gravatar

    Op 20 februari 2009 om 14:43 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    @Frank: huh, maar dat betekent dat ik -ik heb nog geen OV-chipjaarkaart ontvangen- dus niet in Rotterdam zou kunnen reizen? Ik dacht dat er voor de mensen die nog niet een OV-chipjaarkaart hebben een poortje is waar je je ‘gewone’ kaart (of iets anders) in kan stoppen, zodat je alsnog kan reizen? Is die er niet meer? Als die er nog wel is, dan kan je alsnog daardoorheen en behoud je je privacy toch?

  34. Gravatar

    Op 20 februari 2009 om 14:55 zei Frank : Reageer op deze reactie

    @Mathijs: wel in Rotterdam, maar niet in de metro. Je kunt geloof wel een of andere tijdelijke pas ophalen. Of er eentje kopen. Maar ik geloof niet dat er nog van die neppoortjes zijn.

  35. Gravatar

    Op 24 februari 2009 om 2:15 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    Oke, het is zo ver. Ik heb een OV-chipkaart ontvangen. De vraag: wat nu? Ik zal nooit (ik herhaal: nooit) reizen met een OV-chipkaart. Terugsturen dan maar? Verbranden? In een kastje leggen en nooit meer naar kijken? Wie redt mij?

  36. Gravatar

    Op 24 februari 2009 om 2:21 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    Oke, “it’s on”. In de brief die bij de OV-chipkaart zit, staat dat mijn gegevens aan TLS zullen worden doorgegeven (dat is nu al gedaan neem ik aan). Ik ben hier tegen en ik eis dat dit ongedaan wordt gemaakt. Ik ben een nette burger en wil dus netjes mijn ongenoegen uiten.

    Er is een telefoonnummer gegeven op de website http://www.studentenreisbewijs.nl. Na een kort telefoontje blijkt dat dit nummer 1,35 euro per minuut kost. Er is gelukkig wel een maximum per gesprek gesteld, dat is 63 euro. Wat een opluchting. De zoektocht gaat verder en brengt mij op http://www.ov-chipkaart.nl, waar ik een telefoonnummer vind dat (volgens de website) 0,10 euro per minuut kost. Te duur, maar ik heb het er voor over. Een belletje met dit nummer leert mij dat ook dit gesprek 1,35 euro per minuut kost (met een maximum van 63 euro).

    Dus niet alleen wordt er een factor 13,5 gelogen over de gesprekskosten, ze maken de kosten van een gesprek gewoon zo duur dat een gewoon mens het niet kan betalen om de illegale gegevensverspreiding aan de kaak te stellen. Nu snap ik waarom er bij de OV-chipkaart altijd over ‘tevreden gebruikers’ wordt gesproken, klagen is onbetaalbaar.

    Nu maar een brief geschreven en op de bus gedaan.

  37. Gravatar

    Op 24 februari 2009 om 11:26 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    Zo, deze brief ligt morgen bij de studentenafdeling van de OV-chipkaartorganisatie op de mat.

  38. Gravatar

    Op 7 maart 2009 om 12:54 zei Joen : Reageer op deze reactie

    Ook mijn OV-chipkaart is binnen. Begeleid door een brief waarin mij wordt verzekerd dat we er allemaal beter van worden, dat het allemaal zo verschrikkelijk handig en fijn is. En natuurlijk die fijne mededeling dat ze al mijn gegevens hebben doorgegeven aan TLS. Ik verkeerde tot voor kort nog in de waan dat overheidsinstanties als de IBG niet bevoegd waren om persoonlijke gegevens zonder toestemming door te geven aan commerciele bedrijven. Helaas kon ik niks vinden in de privacyreglementen van de IBG over restricties bij het doorgeven van informatie, dus ze mogen in feite gewoon alles doorgeven aan iedereen. Fijn.

  39. Gravatar

    Op 7 maart 2009 om 22:39 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    Nog geen antwoord ontvangen, ik heb maar even een herinnering op de bus gedaan.

  40. Gravatar

    Op 13 maart 2009 om 17:16 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    Zo, ik heb eindelijk een brief ontvangen van de Studenten OV-Chipkaart Klantenservice (vanaf nu: SOCK), betreffende het niet accepteren van mijn Studenten OV-Chipkaart (vanaf nu: SOC). Wat volgde is een middag van het welbekende kastje-muur-spel.

    De brief vermeldt dat ik twee dingen moet doen om mijn onrechtmatig verkregen OV-Chipkaart (vanaf nu: OC) te verwijderen:
    * De OC opsturen naar Klantenservice OV-Chipkaart (vanaf nu KOC);
    * contact opnemen met de IB-Groep (vanaf nu: IBG) om mijn reisrecht te beëindigen.

    Ik zal niet tot in details de telefonische toertocht, die erg veel geld heeft gekost, beschrijven, maar hierbij een samenvatting. Ik begin met de tweede eis en bel de IBG. Lang wachten, waarna ik een medewerker aan de lijn krijg, die zegt niets te kunnen doen met de OC. Er wordt dus gelogen in de brief, ik moet niet bij de IBG zijn, maar bij de SOCK zijn, van wie ik ook de brief heb ontvangen. Deze heb ik gebeld, de jongeman die ik hier sprak begreep in de verste verte niet wat ik begreep en ik heb daar de moed maar opgegeven. Vervolgens naar de KOC gebeld, de officiële consumententelefoonlijn van TLS. De vrouw daar begreep mij wederom niet. Ze kan me wel een formulier sturen waarmee ik de OC kan verzenden, waarna die vernietigd wordt. Het reisproduct (dat is: mijn gratis doordeweeks reizen) staat dan echter nog wel op de OC, waardoor deze niet vernietigd kan worden en ik later problemen kan krijgen bij de IBG. Ze stuur het formulier op, maar ze kan het reisproduct niet verwijderen. Voor dat laatste stuurt ze me door naar de SOCK, die me weer doorstuurt naar de IBG, waarmee de cirkel dus rond is. Zij kunnen beiden het reisproduct niet verwijderen.

    Ik leg de informatie van deze kruistocht en de informatie van de gebrekkige website bij elkaar en probeer uit deze puzzelstukjes een geschikte afstoot-procedure te ontwikkelen. Wat mij het beste lijkt:
    * Het reisproduct van mijn SOC laten verwijderen bij een verkooppunt;
    * het formulier dat ik van KOC thuisgestuurd krijg invullen en daarmee mijn SOC meesturen, waarna die hopelijk vernietigd word, met mijn persoonsgegevens.

    De enige locatie in nederland waar het eerste mogelijk is, is bij de RET (in Rotterdam). Ik reis dus komende maandagmorgen (met mijn papieren OV-Studentenkaart) naar Rotterdam om mijn illegaal verkregen SOC vrij te maken van reisproducten. Wat een werk om een ongevraagd opgestuurd stukje plastic met elektronica erin weer mijn-eigendom-af te maken.

    Een laatste detail: ik kan altijd genieten van het stukje cabaret van Javier Guzman die bij het gemeentehuis komt, waarin wordt beweerd dat hij niet bestaat, omdat dat in de computer staat. Hetzelfde gebeurde ook bij de KOC. Na mijn naam te hebben genoemd, te hebben gespeld, na mijn adres driemaal te hebben gegeven en mijn OV-Chipkaartnummer te hebben gegeven, begreep ze dat ik wel besta, maar ontkende ze dat ik een woonadres heb. Enfin, uiteindelijk is het haar gelukt een brief te sturen.

  41. Gravatar

    Op 23 maart 2009 om 19:18 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    Ik ben vandaag naar Rotterdam geweest om mijn OV-Chipkaart vrij te maken van reisproducten. Ik stuitte hierbij op onbegrip, onvermogen en onbeleefdheid van de RET-medewerkster, maar ik heb volhard en het is gelukt. Omdat de vrouw van de helpdesk (van KOC) helaas niet in staat bleek te zijn het beëindig-formulier op te sturen, vroeg ik bij de RET om een dergelijk formulier. Ook dit stuitte op onbegrip, onvermogen en onbeleefdheid en de dame in kwestie weigerde het formulier eerst te geven, maar na volharding heb ik het formulier in handen. Deze doe ik morgen op de post. Hopelijk is de zaak dan afgedaan.

  42. Gravatar

    Op 25 maart 2009 om 19:31 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    Prachtig artikel, helemaal mee eens.

    Daarnaast mis ik nog wat dingen als: ik wil bijv. op Leiden straks tijdens de overstap even naar de Free Record Shop of de AH-to-Go (die al duur is) en dan mag ik ook nog eens een tweede maal het starttarief betalen! Ik wacht nog steeds op een actie “koop iets op het station en krijg je starttarief terug” of op z’n minst een eenmalige vrijpas om naar de betaalde toiletten te kunnen, want zo blijft iedereen toch het spoor vervuilen?

    En daarnaast: ik kreeg mijn studenten-OV-chipkaart thuisgestuurd (er is mij inderdaad nooit gevraagd of ik ‘m wil, het wordt je door de strot geduwd) en daar stond in: “De IBG heeft uw persoonsgegevens doorgegeven aan het bedrijf TLS.” Is er iemand die ooit de vraag heeft gekregen of wij toestemming hiervoor willen geven!? Volgens mij druist dit tegen alle wetten van de bescherming van persoonsgegevens in! Vervolgens IBG gemaild: “Sorry, maar u moet bij het centrale klantenservicepunt voor de OV-chipkaart zijn.” Vervolgens naar die centrale website gegaan en opnieuw zo’n mailform ingevuld: “Sorry, maar u moet de studentenlijn OV-chipkaart contacteren en dat kan alleen per 0900-nummer dat 10ct per minuut kost.” Kortom: ik mag een flinke telefoonrekening voor mijn rekening nemen, omdat anderen alle wetten, normen en waarden doorbreken? En wat als ik een telefoon heb, waarmee ik geen 0900-nummers kan bellen (hypothetisch, net zoals dat bedrijven nog steeds van mij eisen dat ik een fax heb, wat geen enkele consument in de 21ste eeuw meer heeft).

    Verder wacht ik nog op de eerste massale paniekgekte als er een ontruimingsalarm klinkt en er mensen verdrukt worden bij de poortjes, want een randstad-CS in de spits is niet bepaald rustig te noemen. Of wat dacht je van de administratieve rompslomp die je moet doorlopen als er een storing is waardoor je niet kan uitchecken en je automatisch een boete krijgt?
    Of hoe checken we uit als we per trein het buitenland in gaan? En zo’n dagkaart voor toeristen is nou ook niet bepaald zo milieuvriendelijk als de oude papieren kaartjes (laat staan het systeem aan ze duidelijk maken, ze hebben nu vaak al moeite met het kaartjesautomaat van de NS!)

  43. Gravatar

    Op 25 maart 2009 om 19:40 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    @Mathijs: ik heb iets te snel gelezen. Hulde voor je brief, ik zal iets dergelijks ook overal heensturen.

    ‘t Gaat inderdaad spannend worden in RET-metro. Zonder OV-Chipkaart geen toegang en toch is de oude papieren OV nog steeds officieel een geldig vervoersbewijs. Wordt dus even over de poortjes klimmen voortaan, zal wel wat uitleggen worden…

  44. Gravatar

    Op 25 maart 2009 om 22:29 zei Bootvis : Reageer op deze reactie

    @Jurjen: Weet je dat zeker? Mij werd bij controle uitdrukkelijk om die stomme kaart verzocht. Was al bang dat die controleur uit z’n nek kletste :(

    De poortjes zijn trouwens het eenvoudigst te passeren door iets te versnellen en met de schouder vooruit door te lopen.

  45. Gravatar

    Op 26 maart 2009 om 0:01 zei Joen : Reageer op deze reactie

    @Jurjen: Oeh, die problemen als je naar het buitenland wil reizen had ik nog niet eens bedacht, dat is een prima nummer elf in de opsomming. Of verwachten ze van je dat je het laatste station voor de grens uit de trein springt, uitcheckt, een papieren kaartje voor over de grens koopt, en weer in de trein springt?
    Anders lijkt het voor hun net alsof je bijvoorbeeld een treinreis van een week van Utrecht naa Utrecht hebt gemaakt…

  46. Gravatar

    Op 26 maart 2009 om 19:26 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    Nope, je moet binnen een bepaalde tijd uitchecken, anders gaat automatisch die fikse boete in.
    Een kennis van mij is treinengek. Regelmatig gaat hij een dagje treinen met als uitdaging: zo veel mogelijk kilometers spoor afleggen, zonder twee keer over hetzelfde traject te gaan en toch bij je beginstation uitkomen. Volgens mij gaat dat OV-chipje er de ballen van snappen.

    @Bootvis: ik bedoelde: de papieren versie is gewoon een geldig vervoersbewijs, punt. Toch dwingen ze je die prutchipkaart te gebruiken. Though luck voor de controleur, maar ik ga het spelletje volgens de regels spelen: zij mogen met harde feiten komen waarom mijn papieren kaart niet geldig is en “ja maar we zijn over op de OV-chipkaart” gaat er bij mij niet in. Leuk zo’n reisregelement voor de metro, maar de laatste keer dat ik checkte was het niet toegestaan om regels te bedenken die contra onze wetgeving zijn…

  47. Gravatar

    Op 7 mei 2009 om 18:19 zei Frank : Reageer op deze reactie

  48. Gravatar

    Op 10 juni 2009 om 9:17 zei Joen : Reageer op deze reactie

  49. Gravatar

    Op 17 juni 2009 om 12:01 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    In de HTM RandstadRail worden de in- en uitcheckapparaten alweer weggehaald!

  50. Gravatar

    Op 24 augustus 2009 om 17:15 zei Robin : Reageer op deze reactie

    Je artikel stikt van de feiten die helemaal niet waar zijn of inmiddels verholpen zijn.

    1. Een OV-chipkaart kost je 7,50 euro, en je wordt impliciet verplicht die te kopen.

    - Je hoeft hem maar één keer te kopen als je zuinig bent met je spullen. Een ID kaart, Paspoort en andere soorten pasjes kosten ook allemaal geld om te laten maken. Welkom in de 21e eeuw.

    2. Als je een abonnement hebt (VoordeelUren, OV-Studenten etc.), kun je geen anonieme pas krijgen. De NS kan dus al je bewegingen volgen en bewaren.

    - Je denkt toch niet echt dat het iemand interesseert dat Jaap uit Gouda elke dag voor zijn werk naar Den Haag moet? We hebben hier in Nederland regels voor de privacy dus als ze al kijken naar reizigers statistieken dan gebeurt dat anoniem tenzij de politie een bevel heeft om je reisgedrag na te kijken en dat krijg je niet zomaar.

    3. Een retourtje wordt gelijk in prijs aan twee enkeltjes, want het zou te veel moeite kosten om bij te houden of je dezelfde dag weer terugreist (discrepantie met punt 2).

    - Je betaalt nu per kilometer wat naar mijn idee veel eerlijker is.

    4. Elke vervoersmaatschappij waar je een abonnement hebt, levert je een aparte OV-chipkaart. Als je er twee in je portemonnee hebt zitten, wordt het verschuldigde bedrag netjes twee keer afgeschreven. Als je al je abonnementen op een kaart wilt hebben, moet je de bureaucratie te woord staan.

    - Je kaart werkt tegen de tijd van landelijke invoering bij elke OV aanbieder dus dit is een vrij nutteloos punt.

    5. Je kunt niet meer halverwege je reis uitstappen, bijvoorbeeld op weg van Amsterdam naar Maastricht in Utrecht een vriend opzoeken, zonder opnieuw het starttarief te betalen.

    - Nogmaals je betaald gewoon per kilometer. Als jij in Utrecht uit stapt dan begin je gewoon weer aan een nieuwe reis als je weer instapt. Het feit dat je nu midden in je reis kan uitstappen is leuk, maar niet speciaal daarvoor gemaakt.

    6. Je kunt niet zonder te betalen iemand naar de trein brengen en uitzwaaien. Geen romantische zoenen-vlak-voor-de-treindeuren-sluiten meer.

    - Je krijgt standaard 35 minuten passagerecht op elk station. Als je dus binnen 35 minuten in en uit checkt op het zelfde station betaal je helemaal niets.

    7. Er zijn vele bizarre situaties zoals in Leiden, waar je als voetganger ongeveer tien minuten zult moeten omlopen als je gratis naar de andere kant van het spoor wilt komen.

    - Nogmaals het passagerecht. Dit idee was er trouwens al toen de kaart voor het eerst aan het publiek werd laten zien dus doe eens wat beter research.

    8. Een technische storing, en die zal plaatsvinden op enig moment, treft al het openbaar vervoer. Als je kijkt naar de chaos die ontstaat als er op Utrecht Centraal een paar kaartautomaten dienst weigeren, kan ik me de schaal van problemen bij een algehele computerstoring nauwelijks voorstellen.

    - Bij een systeem als dit neem ik aan dat de centrale server op zijn minst een backup heeft en een noodgenerator. En ja problemen heb je altijd, dat heb je nu ook met kaartjes automaten dus wat is het probleem?

    9. In de spits moet je een voor een door het detectiepoortje het station in, waardoor de drukte alleen maar toeneemt.

    Zelfs op een klein station staan er minstens 5 van die poortjes op een rij. Op de grote stations staan er minstens 10 tot 20 naast elkaar. Aangezien het inbliepen minder dan 1 seconden duurt kan ik me niet voorstellen dat het vertraging oplevert tenzij je een traag omaatje voor je hebt.

  51. Gravatar

    Op 25 augustus 2009 om 14:13 zei Frank : Reageer op deze reactie

    Abonnementhouders kunnen na invoering van de OV-chipkaart als zwartrijder bekeurd worden, wanneer zij hun reis niet registreren…

    http://www.nu.nl/economie/2068153/gvb-en-ret-bekeuren-abonnees-met-chipkaart.html

    Overigens ook in dat artikel; Trans Link slaat alle reisgegevens ZEVEN jaar op…

  52. Gravatar

    Op 25 augustus 2009 om 14:22 zei Maarten : Reageer op deze reactie

    Is dat ‘geen stijl roze’?

  53. Gravatar

    Op 25 augustus 2009 om 14:30 zei Frank : Reageer op deze reactie

    @Maarten: Het lijkt er verdomd veel op nu je het zegt. Wat vinden Hoxha et al daarvan? :p

  54. Gravatar

    Op 26 augustus 2009 om 10:40 zei Frank : Reageer op deze reactie

  55. Gravatar

    Op 26 augustus 2009 om 23:54 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    Neemt niet weg dat nog steeds:
    1) de OV-poortjes een hel zijn bij bovengemiddelde bagage (laat ik als gemiddeld een rugzak nemen).
    2) in de metro Amsterdam CS zijn de poortjes een chronische opstopping die alleen maar ongeduld, haat en agressie losmaakt (uit eigen ervaring, ben bijna neergemept, omdat ik tegen een stroom uitgaande mensen in wilde en er geen enkele rij ingaande mensen was).
    3) Als ze zo weinig met die gegevens kunnen, waarom dan opslaan? Laat mij maar anoniem blijven.
    4) Nu nog uitvinden hoe ik dit ga doen met “treinkaartjes declareren” als er geen treinkaartjes meer zijn.
    5) Passagerecht? Je begint al met een starttarief als je incheckt!

  56. Gravatar

    Op 31 augustus 2009 om 12:54 zei Frank : Reageer op deze reactie

    Justitie wilde pasfoto’s van ov-chipreizigers.

    Overigens; “Niet alleen werd gevraagd om naam, adres en woonplaats van de reizigers, maar ook om een pasfoto. Dat laatste weigerde gegevensverwerker Trans Link Systems met een beroep op de Wet Bescherming Persoonsgegevens.”. Apart is dat NAW gegevens blijkbaar niet vallen onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens, maar alleen de pasfoto’s.

    “Overigens bleek de informatie van de ov-chipkaart niet noodzakelijk voor het oplossen van het misdrijf. De verdachte kon met reguliere opsporingsmethoden worden aangehouden en veroordeeld.”

  57. Gravatar

    Op 4 september 2009 om 23:38 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    Grappig.
    Iedereen bezorgd om privacy, maar ondertussen zijn de gegevens van alle studenten zonder toestemming of pardon aan TLS gegeven. Dat is pas schending van de privacywetgeving!

  58. Gravatar

    Op 5 september 2009 om 22:44 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    @Jurjen: daar heb ik eerder hier al over geschreven. Ik ben ook student en mijn gegevens zijn ook doorgegeven, zonder mijn toestemming. Dat vind ik niet netjes. Ik heb mijn Studenten OV-Chipkaart laten vernietigen door TLS en volgens TLS zouden ook mijn gegevens vernietigd zijn (al twijfel ik aan de waarheid van die uitspraak).

  59. Gravatar

    Op 7 september 2009 om 1:23 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    Klopt, dankzij jouw bijdrage heb ik hetzelfde gedaan (delen van jouw brief overgenomen). Heb gevraagd om een bevestiging van het ontvangen van mijn brief mijn chipkaart, zelfs dat hebben ze nooit gedaan.

    Morgen weer naar Amsterdam, met de metro, zonder chipkaart… Moet leuk worden…? *zucht*

  60. Gravatar

    Op 18 september 2009 om 15:21 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    Ruim 5 maanden later EINDELIJK bericht dat mijn kaart vernietigd is.
    8 september was ik inderdaad in Amsterdam: 20meterrij studenten die allemaal nog geen chipkaart hadden. Ik loop die 20 minuten wel voortaan…

  61. Gravatar

    Op 25 september 2009 om 0:48 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    Gisteren toch maar voor het eerst met de metro in Amsterdam (naar Carré met bus/tram is behoorlijk om vanaf CS).

    Extra minpunten:
    - ma ging direct achter pa aan tijdens uitchecken, waardoor het poortje niet de tijd kreeg om dicht te gaan. Halverwege twijfelde ze of het uitchecken wel was gelukt, omdat ze geen afgeschreven bedrag meende te zien staan. Kortom: poortje sloot weer. En wie heeft er bedacht dat 2 maal uitchecken niet mogelijk was? Gevolg: kan er niet meer uit. Wel nog wat GVB-personeel dat moet helpen tijdens deze ‘overstap’, maar helpen ho maar. Aangezien we een trein moesten halen, dan maar het poortje open forceren (kost verrassend weinig moeite!) En toen ging dat personeel wel ineens steigeren. Zoek het zelf maar uit, losers!
    - Poortje waar niets mis mee is, gaat spontaan op storing als ik wil uitchecken. Zo is er nog maar 1 poortje als uitgang op Weesperplein!
    - En hoe zit het met die moeder die haar 3 kinderen meeneemt? Vanaf 3 jaar moet je betalen en dus een OV-chipkaart hebben. Je moet dus één voor één je kinderen erdoor sturen. Tegen de tijd dat je zelf erdoor kunt, zijn de kids al achter iets veel interessanters aangerend. Ook is het dé tijd voor kidnappers om toe te slaan!
    - Wat werken die poortjes TRAAAAAAAAG!!!

  62. Gravatar

    Op 25 september 2009 om 10:52 zei John : Reageer op deze reactie

    @Jurjen: Even een simpele samenvatting:
    - Ma begrijpt niet hoe het werkt en dan is het toegestaan een poortje te mollen
    - Ik weiger in de rij te staan omdat er een automaat stuk gaat
    - Omdat ik te belazerd ben mijn eigen foksels op te voeden moet het GVB maar helpen
    - Ik ben niet gewend aan een nieuw idee dus ik mopper maar omdat het traag zou zijn.

    En dan nog commentaar hebben omdat ik graag per auto reis :D

  63. Gravatar

    Op 25 september 2009 om 23:55 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    De OV-chipkaart is inderdaad voorlopig de enige reden om de metro de mijden (in de tram kan men gelukkig nog steeds met de oude kaartsoorten terecht).

    Straks zijn de laatste controlleurs ook pleite, dus kan ik gewoon weer door de poortjes zonder chipgedoe.

  64. Gravatar

    Op 26 september 2009 om 11:21 zei John : Reageer op deze reactie

    @Jurjen: De ware aard komt gelukkig weer naar boven. Laten we samen het OV betaalbaar houden, dan betaal ik wel niet. Mijn complimenten

  65. Gravatar

    Op 26 september 2009 om 11:36 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

    @Jurjen: ik heb nu ook bericht dat mijn kaart vernietigd is. Duurde wel wat lang.

  66. Gravatar

    Op 26 september 2009 om 12:44 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    @John: Waarom zou ik betalen als ik als student gratis reisrecht heb? Dat is waar die hele ellende om draaide met de chipkaart retourzenden.
    En zolang er op mijn normale OV-kaart staat dat ‘ie geldig is in alle reguliere OV in Nederland, doe ik immers niets verkeerd.

  67. Gravatar

    Op 26 september 2009 om 16:36 zei John : Reageer op deze reactie

    @Jurjen: Omdat je niet onbeperkt gratis reizen hebt wellicht? Kijk eens goed op je door de belastingbetalende medemens gesponsorde OV-kaartje en lees wanneer je mag reizen?

  68. Gravatar

    Op 26 september 2009 om 17:44 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    @John: Er is alleen maar discussie mogelijk als je WILT lezen en begrijpen wat de rest de melden heeft. Met onzin verkopen schiet niemand iets op.

    Dit heeft niets te maken met wanneer ik gratis reis en wanneer de korting ingaat (daarvoor heb ik zo’n mooie rooie strippenkaart). Feit blijft dat daarmee de poortjes niet uit zichzelf open gaan.

  69. Gravatar

    Op 26 september 2009 om 18:56 zei John : Reageer op deze reactie

    @Jurjen: Ach zolang je (al dan niet met korting) in de trein / bus / metro / tram zit mag je van mij hoor. Ik tuf wel vrolijk in m’n auto van A naar B. Scheelt in ieder geval de zurige lucht die door al je reacties heendruipt :)

  70. Gravatar

    Op 3 oktober 2009 om 18:22 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    Nieuwe kanttekeningen:
    - Meereiskorting, hoe willen ze dat gaan doen?
    - De NS ondersteunt nu ook de Chipkaart… Maar retourtjes daarmee zijn duurder dan een papieren kaartje, alleen nog anonieme kaarten en NS-jaarkaarten en anonieme kaarten die bij GVB of RET zijn gekocht, zijn niet te gebruiken.
    - Als men een keer in de spits 1ste klas wil reizen en op andere tijden 2de klas, moet men 2 chipkaarten hebben!
    - Betalen per kilometer? Er wordt nog steeds een starttarief gehanteerd!
    - Wat doe ik als ik met onvoldoende saldo bij mijn eindbestemming aankom?
    - NS wil dat je minimaal 20 euro op je pas hebt staan bij aanvang van de treinreis (las ik). Van Den Helder naar Maastricht is duurder dan dat minimum van 20 euro de kosten van een nieuwe kaart. Hoezo een fraudevrij systeem?

  71. Gravatar

    Op 1 november 2009 om 16:33 zei Joen : Reageer op deze reactie

    Nog enkele problemen/vragen die opgelost mogen worden voordat de OV-chipkaart verplicht wordt ingevoerd bij de NS:
    - Hoe reis je naar het buitenland met de chipkaart, of weer terug Nederland in?
    - Ik las dat, zogenaamd net als bij de huidige kaartjes, het inchecken vervalt om 4.00 u ‘s nachts, zodat je niet de ene dag kunt inchecken en de andere weer uit. Maar hoe neem je dan de nachttrein?
    - Krijg je als student met een studentenchipkaart een boete van 22 euro als je vergeet in te checken, terwijl je gratis mocht reizen? Komen er nu echt boetes voor studenten op het niet laten weten waar en wanneer je reist (Hirsch Ballin mag in zijn handjes wrijven)?
    - Stel dat er ergens een fout wordt gemaakt (bij de NS, of je haalt per ongeluk twee keer je pas langs de sensor bij het uitchecken), en het verkeerde bedrag wordt afgeschreven, hoe krijg je je geld weer terug?
    - Moet je als student met je chipkaart ook de borg betalen?

    Mijn conclusie is dat het OV-chipkaartsysteem best aardig zou kunnen werken bij het stadsvervoer, ook omdat het daar veelal om kleine bedragen gaat. Bij een landelijke invoering voor de spoorwegen denk ik dat er te veel kleine zaken zijn die niet goed werken en niet goed zullen werken, waardoor de irritatie en frustratie de eventuele winst aan gemak zullen overstemmen.

  72. Gravatar

    Op 1 november 2009 om 18:03 zei Frank : Reageer op deze reactie

    Mijn ervaring na een maand dagelijks metro is dat die poortjes een enorme bottleneck in de doorstroom en derhalve reden van ontzettend veel vertraging en ergernis zijn. Met name in de spits is het of je een een emmer stroop leeg gooit boven een trechter met een diameter van enkele millimeters.

  73. Gravatar

    Op 1 november 2009 om 18:14 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    Dikke stront door een nauwe trechter inderdaad.
    Ik heb wel ondervonden dat het wel makkelijk zwartreist. Gewoon achter iemand aanlopen, poortje piept, andere kijkt om, maar doet er niets aan. Kwartier op een metro gewacht, maar geen enkele beveiliger bij me gehad.
    Van Sloterdijk naar Uilenstede gereist (dus ook nog met overstap op Zuid, dus twee maal door zo’n poortje!)
    Uiteraard had ik nog vrolijk mijn ouderwetse OV-kaart bij me, dus echt zwartrijden was ‘t nou ook weer niet. Helaas kreeg ik een brief dat die ook ineens ophouden te bestaan. Per januari iedere student alleen nog maar een OV-chipkaart.

    En nog steeds heeft de HTM ‘m nog niet ingevoerd…

  74. Gravatar

    Op 23 november 2009 om 9:25 zei Joen : Reageer op deze reactie

  75. Gravatar

    Op 23 november 2009 om 12:39 zei Joen : Reageer op deze reactie

    Wow, dit is pas bespottelijk!
    http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2921243.ece/Uit_de_auto__maar_geen_plaats_in_duurder_ov_.html

    We hebben er weer een zoveelste reden bij om de OV-chipkaart te haten.

  76. Gravatar

    Op 23 november 2009 om 15:13 zei John : Reageer op deze reactie

    @Joen: Dus omdat we prijs en vraag (zoals in elke markteconomie) op elkaar afstemmen gaan we het betaalmiddel haten? Logisch…

  77. Gravatar

    Op 23 november 2009 om 19:54 zei Joen : Reageer op deze reactie

    @John: Nee, omdat de OV-chipkaart gepresenteerd wordt als een handige vernieuwing terwijl het tegelijkertijd de wegen opent om het OV een stuk duurder te maken, en omdat de Overheid er voor zou moeten zorgen dat mensen het OV meer gaan gebruiken (aangezien de enige constructieve oplossing van de files minder auto’s is), niet het OV nog minder aantrekkelijk zou moeten maken.

  78. Gravatar

    Op 23 november 2009 om 22:20 zei John : Reageer op deze reactie

    @Joen: Dus omdat de overheid niet doet wat je wilt (het OV goedkoper maken) kraak je een betaalmiddel af? Ik snap het nog steeds niet. Treinkaartjes in de spits duurder maken is net zo makkelijk als de OV chipcard (misschien nog wel makkelijker). Drie in plaats van twee strippen laten afstempellen in de bus in de spits lijkt me ook redelijk simpel in te voeren. Het lijkt er een beetje op of je geobsedeerd bent door die OV-chipcard. Dat je die niet wilt, dat is intussen wel duidelijk maar gebruik dan niet van die drogredenen.

  79. Gravatar

    Op 24 november 2009 om 18:54 zei Bootvis : Reageer op deze reactie

    Het is sowieso raar om levenloze dingen te haten.

    Afgezien daarvan heeft Joen gewoon een punt hoor. De OV-chipkaart is gepresenteerd als goedkoper en makkelijker. Nog goedkoper dan het OV al was, dat al een stuk goedkoper zou moeten zijn dan de auto door overheidsbeleid. Blijkt dat de OV-chipkaart duurder is… Dat is tegenstrijdig.

    Niet dat de chip er zelf veel aan kan doen :)

  80. Gravatar

    Op 25 november 2009 om 15:07 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    Daar zit de crux: de OV-chipkaart is ons door de strot geduwd met verkeerde beargumentering.

    En of we wel zo goedkoop zijn in Nederland met het OV? Afgelopen week zat ik in Italië, daar kun je voor 5,70 enkele reis zonder korting nog heel Toscane doorkruisen.

  81. Gravatar

    Op 26 november 2009 om 23:14 zei Bootvis : Reageer op deze reactie

    Wat extra zout in de wonden wrijft dat een OV-chip systeem prima kan werken.

    In New York, Londen en Singapore* is het kennelijk wel mogelijk om: een goedkoop, makkelijk en anoniem systeem te gebruiken.

    * Nee daar heb ik geen uitgebreid onderzoek naar gedaan maar in NY en Londen werkt het prima. Het Londense systeem schijnt import uit Singapore te zijn. Waarom in Nederland niet voor import is gekozen, is mij ook een raadsel.

  82. Gravatar

    Op 18 januari 2010 om 19:33 zei Joen : Reageer op deze reactie

  83. Gravatar

    Op 21 januari 2010 om 12:39 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    Gisteren naar Ahoy’ geweest…. met de RET natuurlijk. Wat een crimineel bedrijf is dat!

    Aangezien ik geen kaart van de IBG heb, heb ik een tijdelijke kaart gekregen van de GVB. De NS kan die kaart niet uitlezen, maar ik checkte in op Rotterdam CS om met de metro te gaan en de poortjes gingen open. Zuidplein weer uitgecheckt, probleemloos. Paar uurtjes rondgelopen over een beurs en toen weer terug…. Begin van ellende.

    Naar metro Zuidplein, kaart langs het poortje… PIEPPIEP en bleef dicht. Poortje ernaast geprobeerd en beiden gaven aan: “Onvoldoende saldo.” Naar het informatieloket naast poortjes: “Doet ‘t niet!”
    “Wat zegt het poortje?”
    “Onvoldoende saldo.”
    “Dan moet je er geld op zetten.”
    “Maar ik heb een abonnement en reis nooit op saldo.”
    “Tsja, dan moet je naar beneden naar de verkooploketten, daar kunnen ze je kaart uitlezen.”

    Ik naar beneden, zoeken naar loketten, gevonden, half uur in de rij… 2 personen nog voor me, hoor ik de verkoper van achter het kogelvrije glas roepen: “Zelfs al heb je een abonnement van 10.000 euro en kun je 24 uur per dagen, 7 dagen per week gratis reizen… Als je ook maar 1 cent negatief staat, kun je niet ermee reizen.” Hiermee kreeg ik al een voorgevoel wat mij te wachten stond.
    Eenmaal ik aan de beurt: “De kaartlezer zegt onvoldoende saldo, terwijl ik nooit op saldo reis.”
    Kaart geven door het draaikastje, kaart wordt op de lezer gelegd.
    “Je staat 1 euro 46 in de min, dus je moet opladen.”
    “Ik kan helemaal geen 1 euro 46 in de min staan, want ik reis nooit op saldo.”
    Meneer print een lange kassabon uit met mijn ritten: “Ik kan niet zien waar dat vandaan komt.”
    “Herstel het saldo dan maar op mijn kaart, want ik wil naar huis en ik ga niet betalen voor iets dat onrechtmatig van mij wordt afgetroggeld.”
    “Dat kan ik niet doen, je moet toch echt betalen, anders kun je niet reizen.”
    Ineens ga je dat kogelvrije glas begrijpen… “Geef mijn kaart maar terug, ik doe het op mijn eigen manier.”

    Terug naar boven. Laatste poging: PIEPPIEP poortje blijft gesloten. Dan maar poortje opengebroken en doorlopen naar de roltrap.
    Controlleur: “Meneer, dat is niet echt de manier waarop het hoort.”
    “Weet je wat niet de manier is waarop het hoort? Hoe jullie met onschuldige reizigers omgaan!”
    Ik leg het hele verhaal weer uit, terwijl hij mijn kaart uitleest op een handlezertje.
    “Ik zie wel dat er een abonnement op staat, maar dat je negatief staat.”
    “Maar dat kan niet kloppen, want ik reis nooit op saldo.”
    “Dan heb je in het weekend gereisd.”
    “Ik reis nooit in het weekend.”
    “Je moet toch eerst 10 euro of zo opladen om weer verder te kunnen reizen.”
    “Wat denk je zelf? Overmorgen verhuis ik het land uit, dus dan ga ik kapitalen op een OV-kaart zetten die ik nooit kan opmaken?”
    “Tsja, dat is dan je eigen keuze.” O ja? Was het dan ook mijn keuze om dat OV-chipkaartsysteem in te voeren?
    “Ja, dat is mijn keuze, maar daarmee ga ik nog niet een OV-bedrijf sponsoren, al helemaal niet omdat het geld onterecht is afgeschreven.”
    “Ik kan je wel laten gaan, maar op CS staan ook conducteurs die je gaan beboeten als je zo door een poortje weggaat. Daarnaast kun je hierna sowieso niet meer met de kaart reizen.”
    “Ik neem dat risico wel, daarnaast zal ik hierna nooit meer met de metro reizen.”

    Ik mocht doorlopen, op CS achter iemand anders aangelopen door het poortje, niemand die verbaasd omkeek, geen controleur te bekennen.
    Alleen vanavond dan nog een receptie in Amsterdam, waarschijnlijk een stukje metro pakken. Gelukkig staan daar nooit controlleurs, dus dat moet een makkie worden.

  84. Gravatar

    Op 21 januari 2010 om 16:35 zei Joen : Reageer op deze reactie

    Tsja, voor dit soort dingen was ik al een beetje bang.

    Het probleem is gewoon dat de OV-bedrijven de macht hebben over alle chipkaarten, en eventueel onterecht geld kunnen afschrijven (fouten worden nu eenmaal gemaakt), maar vervolgens vanwege de complexiteit van het systeem niks kunnen doen om je te helpen. En als reiziger kun je al helemaal niks beginnen. Het systeem is best prettig als alles werkt, maar als er ook maar iets fout gaat, wordt het een gevalletje: “Computer says no…”

  85. Gravatar

    Op 21 januari 2010 om 19:25 zei John : Reageer op deze reactie

    @Jurjen: Mooi dat je weggaat. Mensen met deze mentaliteit (als het me niet bevalt, sloop ik het wel) kunnen we hier missen als kiespijn. Veel plezier in een ver buitenland en laat je aub naturaliseren.

  86. Gravatar

    Op 22 januari 2010 om 1:33 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    @John: Ik sloop toch niets? Ik forceer alleen een poortje (zijn erop berekend). Ik ben alleen een consument die het niet pikt als een mega-bedrijf mij probeert te naaien. Er is een fout gemaakt, heb het bewijs inmiddels uitgeprint bij me, maar ze zijn te LAMLENDIG om je te helpen. Dan zou ik mijn eigen menselijke waardigheid door het putje spoelen als ik dan vanuit de andere kant van Rotterdam naar Centraal Station zou lopen.

    Nee, computers maken inderdaad geen fouten, alleen de programmeurs. Zolang men dit niet doorheeft en de objectiviteit van een hoopje chips blijft verheerlijken, zal er nog een hoop fout gaan. Waarom moet ik dan lijden onder de fouten van anderen? Ik doe niets meer dan waar ik recht op heb: reizen met een abonnement dat op dat moment geldig is… Openslaande poortjes of niet!

  87. Gravatar

    Op 22 januari 2010 om 15:20 zei Frank : Reageer op deze reactie

    Voorlopig blijf ik fijn mijn papieren OV-studentenkaart gebruiken :)

    http://www.nu.nl/binnenland/2168059/opnieuw-uitstel-studenten-ov-chip.html

  88. Gravatar

    Op 22 januari 2010 om 20:31 zei Lorijn : Reageer op deze reactie

    Ik gebruik de OV kaart al sinds begin december zonder enig probleem. Opladen, van weekend naar week wisselen, in- en uitchecken.. ik heb nog geen enkel probleem gehad.

    Wat ik overigens wel ontzettend vervelend vind, is dat je niet vantevoren kunt bedenken wat een reis je gaat kosten. Als ik vanaf hier met de bus naar het station ga, en dan met de trein naar arnhem en dan nog met de bus een stukje.. ik zou niet weten hoe ik zou moeten berekenen wat dat gaat kosten en dat vind ik vervelend. In het oude systeem was het heel erg duidelijk. (vooruit, doordeweeks reis ik gratis, maar dat is het punt niet ;) )

  89. Gravatar

    Op 25 januari 2010 om 17:31 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    Precies… Vroeger kon je in de kroeg even de strippenkaart bekijken om te zien of je nog wel genoeg strippen overhad voor de hele reis. Je kon dan van te voren bedenken of je 5 minuten eerder naar het station moest om bij de Kiosk nog even een nieuwe te halen. Nu moet je bij de laatste keer op een station nog even kijken hoeveel er nog opstaat en wat voor reis je daarmee nog kan doen. Erg vermoeiend. Ook totaal belachelijk dat er op de stations geen oplaadapparaten zijn en je naar een supermarkt wordt doorverwezen!

  90. Gravatar

    Op 25 januari 2010 om 23:23 zei Joen : Reageer op deze reactie

  91. Gravatar

    Op 3 februari 2010 om 10:37 zei Joen : Reageer op deze reactie

  92. Gravatar

    Op 11 februari 2010 om 9:11 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

  93. Gravatar

    Op 11 februari 2010 om 11:36 zei Joen : Reageer op deze reactie

    @Mathijs: Alle verwachtingen over de OV-chipkaart komen, met als rode draad: de reiziger wordt genaaid. De vervoersbedrijven willen niet hun klanten bedienen, ze willen geld verdienen. En aangezien elke vervoersmaatschappij een monopolie heeft op zijn eigen traject, werkt de concurrentie niet en is de reiziger de pineut.

  94. Gravatar

    Op 11 februari 2010 om 16:30 zei Jurjen : Reageer op deze reactie

    De reizigers over de dag verdelen? Alsof de werkgever maar ineens alle kantooruren aanpast om een OV-bedrijf wat drukte te besparen… Het moet niet zotter worden! De reiziger verplaatst zich met een bepaald doel (veelal werk) en de OV-bedrijven moeten de reiziger daarmee bedienen, niet andersom.

  95. Gravatar

    Op 12 februari 2010 om 13:04 zei Mathijs : Reageer op deze reactie

  96. Gravatar

    Op 1 december 2010 om 16:31 zei Joen : Reageer op deze reactie

    Ik moet het toch nog een keertje kwijt:
    http://www.nu.nl/binnenland/2391825/storing-ov-studentenkaart-bij-connexxion.html
    Dit vat mooi mijn belangrijkste en onverminderde bezwaren samen…






120 woorden is meer dan genoeg!